Drukāt

Kas ir tavs USP?

Saka, ka visa mūsu dzīve sastāv no izvēlēm. Tāpat saka, ka mēs katru dienu to vien darām kā pērkam un pārdodam - savu viedokli, laiku, brokastu kafiju, idejas... Vai atceries, kad pirmoreiz iegādājies to kafiju, kuru tagad lieto ikdienā? Un vai atceries, kāpēc izvēlējies tieši šo?

Katrā produktu grupā ir neizmērojams piedāvājums dažādās cenu un kvalitātes kategorijās. Ir produkti, kuru cenas lielāko daļu sastāda vārds, un ir produkti, par kuriem būtu vērts pat piemaksāt to lieliskās kvalitātes dēļ. Kas ir tas, kas uzrunā tik dažādos pircējus, sadalot tos viena, otra un trešā produkta cienītājos? Tā, bez kvalitātes un izdevīgas cenas, bieži ir zīmola sludinātā filozofija, attieksme pret pircēju, jebkas, kas pircējā rada siltas jūtas pret konkrēto produktu - USP (Unique selling proposition; unique selling point (angļu val.), faktors vai kāds apsvērums, kura uzdevums ir uzsvērt produkta vienreizību, izcelt to citu starpā un likt tam izskatīties vērtīgākam un iekārojamākam potenciālo pircēju acīs). Pievienotā vērtība tiem var būt dažāda, bet pliks produkts jau sen vairs nevienu neuzrunā, nemaz nerunājot par pelnīšanu. 

Kopš darba devēju un meklētāju kopīgais spēles laukums nosaukts par darba tirgu, bieži arī par sevi izsakāmies kā par produktu; CV nav nekas cits kā reklāmas baneris, un darba intervija ir produkta prezentācija potenciālajam pircējam. Kas ir tavs USP, kā to atrast un kā veiksmīgi nodefinēt?




1. Izpēti auditoriju

Tev ir jāzina pilnīgi viss par uzņēmumu, kuram vēlies sevi pārdot. Kādas ir tā galvenās vērtības, kādi cilvēki tur strādā, kāda ir darbu organizācija, un vēl, un vēl. Pacenties aprunāties ar kādu no tur strādājošajiem, rūpīgi sagatavojies sarunai, uzdod visus iespējamos jautājumus. Jo detalizētāk izpētīsi savu vēlamo darba vietu, jo vieglāk būs izprast, kas vieno cilvēkus, kas tur jau strādā, ko uzņēmums sagaida no potenciālajiem darbiniekiem, un kādas spējas vai īpašības tev sevī jāattīsta un īpaši jāuzsver, kad tev būs dota iespēja sevi prezentēt. 



2. Saproti, ko no tevis gaida

Tas viss ir minēts darba sludinājumā, tu teiksi? Un tas viss jau tev ir? Brīnišķīgi, ja tev pietiks ar automātisko atbildes e-pastu. Tirgū ir vairākas tantes, kuras pārdod gan kartupeļus, gan tomātus, gan krējumu; uz šo amatu pieteiksies vairāki kandidāti, kas pārvalda nepieciešamās valodas tikpat labi, cik tu, iespējams, ieguvuši tādu pašu izglītību un strādājuši tajā pašā amatā tavu konkurentu uzņēmumā. Viņiem ir pat tās sludinājumā minētās degošās acis! Kas tevi izcels pārējo kandidātu starpā un ļaus palikt intervētāju atmiņā kā ļoti spējīgam un pārliecinošam kandidātam? 



3.  Atrodi īpašo sevī

Ņem talkā to pašu papīra lapu, uz kuras tu raksti savas labās īpašības, velc plusus un mīnusus, esot sarežģītas izvēles priekšā, un uzstādi mērķus nedēļai/mēnesim/gadam. Atļaujies sevi paslavēt un raksti visu, kas tev padodas, par ko esi saņēmis atzinību iepriekšējā darba vietā. Ja nepieciešams, jautā draugiem un paziņām, ko viņi gribētu no tevis iemācīties un kādas tavas spējas viņi novērtē.  

Kad saraksts gatavs, esi nežēlīgs un svītro visu to, ko spēj katrs otrais. Svītro visu, kas izklausās pēc karjeras padomos sagrābstītas standartfrāzes. Tāpat svītro visas savas superspējas, kuru pielietojumu darbā nevari atrast: origami locīšanas iemaņas diez vai palīdzēs tikt galā ar uzņēmuma grāmatvedību, un kodētu slepenu ziņu meklēšana, klausoties mūziku atpakaļgaitā tavā vietā nenoslēgs līgumu ar ienesīgāko klientu. 




4. Apstrādā iegūto sakarību

Kad esi sapratis, ko bez darba sludinājumā minētā no tevis gaida tavas kandidatūras potenciālais pircējs, un atsijājis no savām superspējām pašas simpātiskākās un iespaidīgākās, ir laiks to visu likt kopā un sastādīt piedāvājumu. Neesi tendenciozs, neapgalvo, ka esi viss, kas viņiem vajadzīgs, un neapšaubi pārējo kandidātu spējas un kompetenci. Droši sāc savu unikālo piedāvājumu ar frāzi: Saprotu, ka labu kandidātu Jums ir daudz, un es nebūt neesmu vienīgais un labākais. Bet esmu vienīgais no labākajiem, kurš... Un turpini ar visu, ko tu par sevi domā, un ko tu gribētu, lai par tevi domā darba devējs. Piemēram, katrs otrais cilvēks, kurš tiek līdz darba intervijai, apgalvo, ka ir gatavs mācīties, bet tu vari pierādīt, ka esi ne tikai gatavs, bet jau nemitīgi mācies!



5. Mārketings vs. fakti

Protams, tavs mērķis ir pasniegt savu unikalitāti pēc iespējas biezākā mērcē, taču neaizraujies ar fonu un izskaistināšanu! Un noteikti parūpējies, lai tavs USP nebūtu tikai reklāmas triks, bet pārliecinoši atbilstu patiesībai. Ja apgalvosi, ka izmanto katru iespēju iemācīties kaut ko jaunu, bet savā CV nebūsi norādījis nevienus kursus, seminārus, aprobežosies ar latviešu, krievu un angļu valodu, un būsi aizmirsis par savām nopietnākajām interesēm, tavs apgalvojums neliksies diezko ticams, vai ne? Vai, piemēram, apgalvodams, ka mīli literatūru, bet pēc precizējoša jautājuma nespēdams atcerēties, kad pēdējoreiz izlasīji kādu grāmatu, tu riskē intervētājam radīt vēlēšanos sarunu drīz vien pārtraukt. Varbūt tev tiks dota tikai viena iespēja startēt uz kādu pozīciju šajā uzņēmumā, tāpēc izvēlies tādus argumentus, kurus vari neapšaubāmi pierādīt. 




6.  Liec lietā un meklē vēl

Kritiski novērtē, vai tavs noformulētais USP iedarbotos uz tevi pašu. Esi drošs? Prezentē to kādam no draugiem vai ģimenes locekļiem. Vēl aizvien esi drošs? Pirms kandidēšanas uz savu sapņu darbu nenāks par ļaunu apmeklēt pāris citas darba intervijas, kur likt lietā šo USP. Saņēmi uzaicinājumu uz nākamo kārtu? Lieliski, esi atradis veiksmīgu USP, vari to likt lietā iecerētajā auditorijā.  Un ķeries pie šī procesa vēlreiz - argumentu, kāpēc tu esi tikpat labs kā citi, un tomēr viņus mazliet pārspēj, nekad nevar būt par daudz. Pirmkārt, tas nāk par labu tavam pašvērtējumam, otrkārt, kā jau minēju, mēs katru dienu sevi pārdodam... 

 




Iesaki šo padomu citiem:
Twitter
Facebook
Draugiem.lv