10 veidi, kā kļūt bagātam
Gribi kļūt par miljardieri? Tehnoloģiju un finanšu pasaule ir pilna miljonāru, taču pastāv arī ne tik tradicionāli veidi, kā tikt līdz bagātībai – to lieliski parāda daži no jaunākajiem miljardieriem.
JOGURTS
Kā kļūt bagātam, ražojot jogurtu? Pajautājiet Hamdi Ulukajam – turku imigrantam, kurš kļuva par jogurta karali astoņu gadu laikā. Dēvēts par “jogurta Stīvu Džobsu”, Ulukaja grieķu jogurts ir tikpat pieprasīts kā degviela. Grieķu jogurts, kas sastāv no milzīga kvantuma olbaltumvielu un zemu cukura līmeni, 2007. gadā aizņēma 1% tirgus daļas, nu, jau tie ir 36%. Ulukaja, kurš uzauga, strādājot ģimenes aitu fermā, pēc pārvākšanās uz Ņujorku ar neliela aizdevuma palīdzību uzsāka savu fetas siera biznesu. Šodien viņa kompānija ''Chobani Greek Yogurt'' ir lielākais grieķu jogurta ražotājs Amerikā. Ar 1 miljarda ienākumiem, kompānija nodrošina 2000 darba vietas un izsūta 3 miljonus jogurta vienību ik nedēļu.
BALERĪNAS
Lielā ideja, kas Toriju Bērču iesvieda miljardieru rindās - $195 vērtas baleta kurpītes. Pēc daudziem nostrādātiem gadiem pie Ņujorkas top dizaineriem, 2004. gadā, 46 gadu vecumā, Torija uzsāka savu modes zīmolu savā virtuvē. Populārākais no viņas produktiem ir kurpes, kuras nosauktas mātes vārdā - Reva. Ar apaviem, kuriem ir savs paraksts, sprādze un reputācija, Bērča radīja zīmola zīmogu, kas pievelk fanātiskus patērētājus. ''Ir sievietes, kurām pieder 20 Tory Burch apavu pāri'', saka tirgus izpētes firmas NPD Group galvenais mazumtirdzniecības analītiķis Maršals Koens. Baleta kurpju un pārējās Burch apģērbu līnijas popularitāte "uzsprāga" pēc tam, kad Opra Vinfrija un citas slavenības, kā Dženifera Lopesa, Gvineta Paltrova, Kamerona Diaza u.c., pievienoja tās savu mīļāko lietu listei. "Ja vari saņemt slavenību novērtējumu, tas ir kā noķert zibens spērienu pudelē,'' saka Koens. ''Tas ir tas, kādēļ cilvēki dzīvo šajā industrijā.''
DŽINSI
Kā izgatavot džinsus, kurus pirks vājprātīgos daudzumos? Veido ne pārāk godbijīgu zīmolu un izveido to par impēriju! Tā ir itālijas miljardiera Renzo Rosso formula, kurš 23 gadu vecumā līdzdibināja kompāniju Diesel, ar $4000 aizdevumu no tēva un ideju radīt dažāda veida džinsus, tādus, kas radītu dumpīgi seksīgu iespaidu, un bija ārpus visa ierastā džinsos. Šodien $200 vērtie džinsi ir uz izķeršanu, bet Rosso lielais lēciens notika, paplašinot apģērbu līniju. Viņa $220 000 000 milijonu vērtā impērija tagad pārdod zīmola Diesel apģērbus, mājsaimniecības preces, smaržas, austiņas un pat motociklus. Viņš ir arī izveidojis akciju sabiedrību, kas ir pārpirkusi Eiropas modes namu akcijas. ''Tie, kas ir veiksmīgi modes industrijā, kas atdalījuši sevi no masas, ir sapratuši, kā pārdot jebkuru produktu,'' saka Koens no NPD. ''Tas ir zīmola spēks."
AUGSTĀS MODES LICENCĒŠANA
Miljardieri modes dizaineri Domeniko Dolče un Stefano Gabanna tika pie lielā naudas poda izmantojot to pašu formulu, ko Torija Bērča. Viņi radīja Dolce&Gabanna zīmolu, ietērpjot slavenības Madonnu un modeli Naomi Kempbelu savās preču zīmes korsetēs, krūštura stiprinājumos un leoparda rakstu kleitās. D&G, atšķirībā no citiem modes dizaineriem, savu logo liek uz visiem iespējamiem produktiem – sākot no skūšanās līdzekļiem līdz pat saulesbrillēm. ''Viņi pelna neiedomājamu naudu par licencēšanu,'' saka Koens no NPD. Tomēr Dolčem un Gabannam dzīve ne vienmēr ir tik krāšņa. Abi dizaineri pāgājušajā gadā devās uz tiesu par apsūdzībām par nenomaksātiem nodokļiem $1,3 miljardu apmērā. Abi tika attaisnoti, jo tiesa atcēla spriedumu, D&G noliedz jebkādas nelikumīgas darbības.
ĀTRĀ MODE
Amancio Ortega kļuva par trešo bagātāko cilvēku pasaulē ($57 miljardi), apmierinot globālo pieprasījumu pēc ''ātrās modes'' – jaunākās modes tendences par neiedomājami zemām cenām. Ortega ir lielākās Inditex daļas īpašnieks, kas pazīstams ar Zara zīmolu. Zara kļuva par lielāko modes mazumtirgotāju, atverot veikalus, kas izskatās pēc augstās modes saloniem, bet par pieņemamām cenām. Inditex ir nokopējis šo stratēģiju arī septiņiem citiem modes zīmoliem, atverot 6009 veikalus 85 valstīs, kas pārdod ap 840 miljoniem apģērbu gadā. Kopējais tirgus ātrajā modē ir audzis pēdējo četru gadu laikā. Inditex ienākumi pēdējā gada laikā ir auguši par $2.9 miljardiem.
KOSMĒTIKA
Labākais veids, kā pelnīt kosmētikas nozarē? Dodies uz Latīņameriku un ļauj saviem klientiem produktu pārdot Tavā vietā – Avon Products (AVP). Stratēģija iegūt neatkarīgus pārdošanas konsultantus, kas kosmētiku pārdotu saviem draugiem un paziņām, nostrādāja, lai divi peru brāļi varētu pievienoties miljardieru klubiņam: Fernardo Belmonts Andersons, kurš vada kosmētikas kompāniju Yanbal International, kas ir $2.2 miljardus vērta, un viņa brālis Eduardo Belmonts Andersons, kura pārziņā ir konkurējošs uzņēmums Belcorp $6.1 miljarda vērtībā. Abi kosmētikas uzņēmumi paļaujas uz neatkarīgiem tirdzniecības pārstāvjiem, kas veicina tirdzniecību. Palīdz arī tas, ka brāļi ir pareizajā tirgū: Latīņamerika ir pieredzējusi divkāršu pieaugumu kosmētikas pārdošanas apjomā pēdējo gadu laikā.
VIRTUVES IZLIETNES
Domājat, ka interneta start-up ir labākais ceļš uz bagātību? Šveices miljardieris Maikls Peipers savu daļu nopelnīja ar virtuves izlietnēm. Peipers ir Artemis Group konglomerāta prezidents, kas ietver sevī Franke Artemis Group, kuri pelna $2.4 miljardu, pārdodot izlietnes, virtuves krānus, atkritumu sistēmas, plītis un ēdienu gatavošanas ierīces. Peipera tēvs Vilsnopirka kompāniju 1975.gadā, un 13 gadus vēlāk Peipers jaunākais pārņēma vadību, paplašinot pārdošanu visā pasaulē. Šodien kompānijai ir savas pārdošanas nodaļas izlietnēm, ēdināšanas ierīcēm, kā arī kafijas un dzērienu sistēmām. Forbes vērtē Peiperu $2 miljardu vērtībā.
EKSTRĒMO SPORTA VEIDU KAMERAS
Iphone varbūt arī pārspēj pārdošanas apjomus jebkurai kamerai, bet Niks Vudmens kļuva par miljardieri 11 gadu laikā. Viņš izgudroja lētu, hands-free video kameru, kas atspugoļu unikālu Tavas dzīves perspektīvu, esot kustībā. 37 gadus vecā Gudmena impērijas vērtība ir $1.3miljardi pēc GoPro izlaišanas. San Mateo Calif. uzņēmums ražo valkājamas un pārnēsajamas kameras, kas paredzētas video un bilžu uzņemšanai, nodarbojoties ar ekstrēmiem sporta veidiem, kā slēpošana, skrituļošana, sērfošana u.c. GoPro ir visstraujāk augošais digitālās attēlveidošanas kompānija, kas rada 21.5% no visa digitālo videokameru eksporta pirmajos 2012. gada sešos mēnešos. GoPro ieņēmumi divkāršojas ar katru gadu – pērn $521 miljoni dolāru. Lielākajai daļai cilvēku nav nepieciešama kamera, saka Kriss Kūts, IDC digitālo attēlu analītiķis. ''Tomēr, produkti kā GoPro, kas piedāvā ļoti unikālu lietotāju pieredzi, ir vērts nelieliem izdevumiem.''
LIELVEIKALI
Indijā dzimušais M.A. Yusufs Ali uzkrājis $1.2 miljardus, ieviešot lielveikalus Tuvajos Austrumos un Ziemeļāfrikā. Četras dekādes senā pagātnē, Ali pievienojās sava tēvoča Abu Dabi importa biznesam Emke Group, un paplašināja to, iekļaujot tajā lielveikalus un pārtikas veikalus Tuvajos Austrumos. Šodien viņa flagmanis LuLu grupa pelna $4.25 miljardus, un peļņas pieaugums ir par 30% gadā. Tirdzniecības ķēdi Deloitte nesen ierindoja kā vienu no pasaules 10 straujāk augošajiem mazumtirgotājiem.
SPORTA PRECES
Pieaugošais pieprasījums pēc dažādiem sporta piederumiem palīdzēja Edvardam Stekam uzsākt savu biznesu, dibinot kompāniju Dick's Sporting Goods (DKS), kas iekļuvusi 1% topā šajā gadā. Tās vērtība - $1.1 miljards dolāru. Steks uzsāka savu darbību 1984. gadā, nopērkot divus makšķernieku veikalus no sava tēva, un papildināja tos ar dažādiem sporta preču piederumiem, līdz atvēra 518 veikalus. Pērn uzņēmuma ieņēmumi bija $5.8 miljardi. Taču Steks nedomā apstāties un plāno vairākkārtīgi palielināt savus ieņēmumus, turpinot izplesties citās valstīs.