5 mīti par darbu bankā
Banka ir mītiska vieta – darbinieki izskatās pēc vienādām, akurātām lellītēm, šķind monētas un čaukst banknotes, kontos cirkulē nauda, un tiek pārvaldīts pasakains klientu līdzekļu apjoms, izsniegti kredīti, pieņemti noguldījumi. Plašas telpas, smagi seifi, raibi karšu plastikāti, glīti internetbankas kioski un virtuālas operācijas¸ nopietni kabineti, kur baņķieri pie tabulām un grafikiem nosētiem ekrāniem operē naudas tirgos…
Kādi ir populārākie mīti par bankām?
Tās meitenes pie lodziņa nekā nedara, tikai glīti izskatās un smaida!
Tā gluži nebūs taisnība. Tomēr, ja piemēram, skatās uz smukajām meitenēm, kas pie lodziņa pieņem, izdod, skaita naudu un risina nepārredzamu apjomu citu klientu uzdevumu – tas ir ellīgi smags darbs. Nerunājot par koncentrēšanos un atbildības sajūtas (sveša nauda!) radīto spriedzi, jāpiemin fiziskā slodze. Pirmkārt, sēdēšana, kā zināms, ir viena no kaitīgākajām fiziskajām nodarbēm. Otrkārt, skaidra nauda ir viena no alerģiskākajiem un netīrākajiem priekšmetiem. Treškārt – nauda un arī dokumenti ir smagi priekšmeti svara ziņā. Un, ja iepriekš nosauktajam pievieno nepieciešamību būt laipnai, asprātīgai un gana atjautīgai, risinot katra klienta situāciju neatkarīgi no pašsajūtas, noguruma un izsalkuma pakāpes, un ievērojot simtiem instrukciju un priekšrakstu, ilūzija par „vienkāršo darbiņu, kur tikai jāsmaida” izplēn.
Viņi visi tajā bankā guļ, nekāda stresa.
Sliņķi un liekēži atrodami katrā darba vietā, arī bankas, visticamāk, nav izņēmums. Tomēr tas tā nav. Banka ir vienots mehānisms, kurš mēģina cīnīties ar konkurentiem, piesaistīt klientus ar peļņu veikt starpniecības pakalpojumus klientu līdzekļu pārvaldīšanā, bez zaudējumiem aizdot klientiem naudu un reaģēt uz vietējā un starptautiskā naudas tirgus svārstībām. Tas ir kā karuselī – ir uzdots temps, kurā notiek darba ritms, un ir jāturas tam līdzi. Ir noteikti biznesa plāni (personīgie, komandai), kuri ir jāpilda.
Banku darbinieki daudz pelna.
Arī bankās algu apjoms ir atkarīgs no kvalifikācijas, atbildības pakāpes, ir noteikti atalgojuma standarti un bonusu sistēma un kā visur – no tiešā priekšniecības labvēlības un caursišanas spējām izkarot savai komandai lielākas algas vai vismaz bonusus. Vismaz klientu piesaistes struktūrvienībām būtu jābūt iespējai nopelnīt papildus prēmijas par klientu piesaisti un tiem pārdotajiem pakalpojumiem.
Bankā var nozagt klienta naudu.
Tas ir mīts. Bankā viss ir reģistrēts, pārskaitīts un ir ieviesti neskaitāmi kontroles elementi. Ja darbinieks iedomājas fiziski paņemt naudu un iziet ar to pa durvīm – tas ir tikai dažu stundu vai dienu jautājums, kad tiek tklāts zudums – jo ir revīzijas (pēkšņās un plānotās), lielākām operācijām obligāta ir otra darbinieka klātbūtne. Tas pats ir ar darījumiem pa kontiem – katra veiktā rīcība reģistrējas datorsistēmā, lielākiem darījumiem jābūt priekšniecības autorizācijai. Ja darbinieks aadomā viltot klienta parakstu, vienmēr var atrast dokumentus un visu pārbaudīt. Protams, banka nav pasargāts no ļaunprātīga darbinieka rīcības, kurš atklājis kādas nepilnības drošības sistēmā. Tomēr agri vai vēlu šādi gadījumi tiek atklāti, darbiniekam ir sekas no atlaišanas „ar pantu” līdz pat kriminālvajāšanai.
Banku darbiniekiem ir vismaz maģistra grāds.
Nav tiesa. Viss atkarīgs no atbildības pakāpes un veicamajiem pienākumiem. Protams, izglītība ir karjeru attīstošs faktors ne tikai bankā, bet visā darba tirgū. Bankas organizē ievadapmācības saviem darbiniekiem par produktiem un pakalpojumiem – tā saucamajos „starta” amatos neviens negaida, ka būsi gatavs banku profesionālis, izšķirošā būs vēlme un spēja mācīties. Tāpēc, ja vienmēr esi uzskatījis, ka neesi piemērots darbam bankā, bet sapņo par to – uzdrīksties!